سفارش تبلیغ
صبا ویژن

9 اشتباهی که در نرم افزار CRM نباید انجام دهید!

در حال حاضر بیشتر سیستم‌های CRM به "نقطه آسان و سفارشی سازی کلیک" می‌بالند. کاربران مدیری که هیچ آموزش رسمی ندیده اند، می‌توانند به راحتی سیستم CRM سازمان خود را سفارشی سازی کنند، که در مقایسه با برنامه نویسی مورد نیاز سیستم‌های قدیمی، در وقت و هزینه صرفه جویی می‌کند.

با این وجود قدرت با مسئولیت همراه است. در صورتی که رویکرد اشتباهی حتی در تنظیمات اولیه CRM پیش بگیرید و بعداً بخواهید تنظیمات نامناسب و داده‌های به دست آمده را به یک قالب کاربردی یا یک قالب با گزارش دهی راحت‌تر تبدیل کنید، در طولانی مدت بسیار هزینه بر خواهد بود.

در اینجا برخی از اشتباهات معمول سفارشی سازی CRM و نحوه جلوگیری از آن‌ها آورده شده است.


1. ایجاد فیلدهای سفارشی بیش از حد

بهتر است که برای ایجاد یک فیلد سفارشی جدید، نوع داده‌های فیلد جدید و اعمال قوانین تجارت سفت و سخت یا آزادانه در فیلد جدید، اتفاق نظر تیمی وجود داشته باشد. افزودن مداوم فیلدهای جدید بدون دوراندیشی و توافق تیم می‌تواند در نهایت فیلدهای استفاده نشده یا اضافی ایجاد کند.


2. افزودن دریایی از کادرهای انتخابی (چک باکس)

یک مثال دقیق تعداد بیش از حد فیلدهای سفارشی شامل صفحه‌هایی است که ده‌ها چک باکس دارند.

به جای ایجاد چک باکس‌های زیاد تا کاربران آن‌ها را تیک بزنند، بهتر است از منظر مدیریت داده‌ها و گزارش دهی، موجودیت یا ماهیتی مرتبط و سفارشی ایجاد کنید و سپس به کاربران اجازه دهید مقادیر مناسب را انتخاب کنند.


3. درخواست به وارد کردن اطلاعات در بسیاری از فیلدها

تعداد فیلدهای ضروری در هر موجودیت یا ماهیت باید در کمترین تعداد ممکن باشد. اگر کاربران به طور مداوم با شرایطی مواجه شوند که هنگام ایجاد یک سابقه جدید، قادر به جمع‌آوری تمام اطلاعاتی نباشند که در آن وارد کردن مقادیری به جز صفر از لحاظ فنی اجباری هستند، با تعداد بالای فیلدهای ضروری از گزینش دلسرد می‌شوند.



4- استفاده از لیست‌های انتخاب به جای جدول جستجو(lookup)

به جای ایجاد یک لیست انتخاب با ده‌ها مقدار پایین افت (drop down)، به طور معمول بهتر است یک جدول جستجو با یک موجودیت یا ماهیت سفارشی ایجاد کنید. برای تعداد زیادی از مقادیر بالقوه، یک جدول جستجو امکان جستجو را فراهم می‌کند. یک فیلد جستجو همچنین امکان مشاهده معکوس از مقدار انتخاب شده به همه سوابق مرتبط را فراهم می‌کند.



5. عدم استفاده از لیست‌های انتخابی وابسته

 مقادیر موجود در یک لیست انتخاب اغلب به مقادیر موجود در لیست انتخاب دیگر وابسته هستند. با کنترل اینکه چه مقادیری در یک لیست انتخاب بر اساس مقدار گزینش شده در لیست انتخاب دیگر ظاهر می‌شود، کاربران در مسیر وارد کردن اطلاعات به درستی هدایت می‌شوند.


6. تنظیم نکردن قوانین احراز هویت

بیایید تصور کنیم که شرکت شما فقط به ایالات متحده و کانادا می‌فروشد. برای این دو کشور، مجموعه‌ای کاملاً مشخص از دو حرف اختصاری برای ایالت‌ها، منطقه‌ها و استان‌ها وجود دارد. با استفاده از قوانین احراز هویت، اطمینان از اینکه فقط دو مقدار حرف معتبر وارد شود، آسان است و شما در آخر با CA ،Calif ،California و Cafilorina که همه به یک ایالت اشاره دارند، روبرو نمی‌شوید.



7. ایجاد گروه بندی از فیلدهای مسطح(flat fields)

بر خلاف مدیر مخاطبflat field، در یک پایگاه داده CRM رابطه‌ای، هرگز نیازی به ایجاد مجموعه‌های اضافی فیلدهای سفارشی مانند "خصوصیت شماره 1" ، "خصوصیت شماره 2" و غیره نیست.

در این مثال بهتر است که هر خصوصیت رکورد جداگانه خود باشد.


8. عدم نمایش فیلدهای مهم والد در جدول فرزند

اپلیکیشن‌های CRM امکان نمایش فیلدهای والد را به راحتی در نمایش رکورد فراهم می‌کنند. به منظور صرفه جویی در پیمایش بالادست برای مشاهده داده های مهم ثبت والد، یک مدیر حساب می‌تواند به راحتی فیلدهای بایگانی والد انتخاب شده را در داخل یک رکورد نمایش دهد.

 

9. تقسیم بندی سفارشی سازی‌ها بر اساس نقش‌های کاربر

اگر سازمان شما در بخش‌های مختلف کاربرانی دارد که نیاز به دسترسی به سوابق CRM یکسان دارند اما باید فیلدهای سفارشی را مشاهده کنند که فقط مختص نقش آن‌هاست، می‌توانید نمایش‌های ثبت را بر اساس نوع رکورد و/ یا بر اساس کاربر تقسیم بندی کنید.

با اجتناب از اشتباهات سفارشی سازی CRM از جمله موارد گفته شده، سازمان شما می‌تواند پس انداز کند و سیستم CRM مناسب‌تر‌ی داشته باشد.