سفارش تبلیغ
صبا ویژن

5 ویژگی مارکتینگ که از یک نرم افزار CRM انتظار دارید

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که نرم‌افزار CRM تنها برای بخش فروش طراحی شده است. اما این نرم‌افزار به طور گسترده در تمامی دپارتمان‌های یک شرکت به کار گرفته می‌شود. یکی از دپارتمان‌های کلیدی‌ای که روز به روز بیشتر از قابلیت‌های این نرم‌افزار بهره می‌برد، بخش بازاریابی است. تقریباً تمامی شرکت‌های تولیدکننده‌ی نرم‌افزار CRM، گزینه‌های بسیاری را برای بهبود و ذخیره‌ی تلاش‌های بازاریابی به نرم‌افزارهای CRM اضافه کرده‌اند. همان‌طور که میدانید وارد کردن دپارتمان‌های جدید به CRM، پیچیدگی‌های تصمیمات خرید را بیشتر می‌کند. امروزه شرکت‌ها به جای آنکه بر پیدا کردن بهترین قابلیت‌ها برای یک دپارتمان تمرکز کنند، به دنبال مجموعه قابلیت‌هایی می‌گردند که توازن را در تمام شرکت برقرار کند. و یادتان باشد که پیدا کردن مجموعه قابلیت‌های ایده‌آل برای تمامی کاربران، بهترین روش افزایش کارایی نرم‌افزارهای  CRM است.

برای آنکه کارتان را راحت‌تر کنیم، در این مقاله 5 قابلیت کلیدی مارکتینگ را گردآوری کرده‌ایم که باید در نرم‌افزار CRM بگنجانید.

  1. افزونه‌های ایمیل مارکتینگ

منظورمان قابلیت اتصال سیستم‌های CRM با نرم‌افزارهای بازاریابی ایمیلی شخص ثالث (third party) است. درست است که شرکت تولیدکننده‌ی CRM هم افزونه‌های بازاریابی ایمیلی خودش را ارائه می‌دهد، اما گاهی بهتر است از نرم‌افزارهای شخص ثالث استفاده کنید. چرا که این شرکت‌ها معمولاً گزینه‌های قدرتمندتری را ارائه می‌دهند. حتی در مواردی ممکن است که کارمندانتان با نرم‌افزار ایمیل مارکتینگ فعلی راحت‌تر بوده و تمایلی به تعویض آن نداشته باشند. به هر دلیلی که باشد، قابلیت اتصال پلتفرم‌های جداگانه (مانند MailChimp، Constant Contact و غیره) با نرم‌افزار  CRM یکی از ضروری‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه کنید.

  1. افزونه‌های WEB FORM

هدفمان در اینجا، افزایش کارایی است. وقتی مشتری اطلاعاتی را برایتان درج می‌کند، منطقی نیست که مجبور باشید دوباره آن اطلاعات را به صورت دستی وارد CRM کنید. و اگر از صفحات وب برای ثبت اطلاعات کاربران و فرصت‌های فروش استفاده می‌کنید، داشتن سیستمی برای ورود اتوماتیک و مستقیم اطلاعات به CRM، ضروری است.

ساخت صفحات فرود و صفحات تماس، سرعت و راندمان جمع‌آوری اطلاعات را بالا می‌برد. اگر کارکنان بخش بازاریابی مجبور باشند تمامی این اطلاعات را به صورت دستی در CRM وارد کنند، در فرایند جمع‌آوری اطلاعات تداخل ایجاد شده، سرعت کار کاهش میابد و درصد خطای آن بالا می‌رود. با استفاده از web formهایی که قابلیت همگام‌سازی با نرم‌افزار CRM را دارند، همه‌چیز را ساده می‌کنید.

  1. گزارش دهی قابل تنظیم

اگر نتوانید اطلاعات را جمع‌بندی کرده و رویه‌های موجود را شناسایی کنید، دریایی از اطلاعات هم که داشته باشید، بی‌فایده است. بررسی هزاران اطلاعات موجود در CRM سخت و زمان‌بر است. بازاریاب‌ها باید بتوانند الگوهای موجود در داده‌های خام را شناسایی کنند. 

به همین دلیل است که گزارش دهی قابل تنظیم برای موفقیت در بازاریابی ضروری است. بدون سیستم‌های اتوماتیک، جستجوی اطلاعات تقریباً غیرممکن است. به دنبال نرم‌افزارهای CRMای باشید که ابزارهای قدرتمندی را برای مدل‌سازی و ارائه‌ی گزارش‌های بازاریابی در اختیارتان قرار می‌دهند. 

  1. برچسب‌ها (TAGS)

برچسب‌ها بهترین ابزار دسته‌بندی داده‌ها هستند و قابلیت‌های ویژه‌ای را برایتان فراهم می‌کنند. تقریباً تمامی اطلاعات و داده‌های CRM را می‌توانید بر اساس سرنخ‌ها، ایمیل‌ها، اکانت ها و غیره برچسب‌گذاری کنید. برچسب‌ها را می‌توانید بر اساس ورودی‌های خاص و یا بر اساس ویژگی‌های متداول طراحی کنید. یادتان باشد که این برچسب‌ها یا تک‌کلمه‌ای هستند و یا عبارتی کوتاه و توصیفی.

تصور کنید تعدادی از مشتری‌هایتان به بازی گلف علاقه‌مند هستند و شما هم می‌خواهید مسابقه‌ی گلفی برای خیریه برگزار کنید و چند بلیت اضافی دارید. در چنین حالتی اگر برای مشتری‌های ذکرشده برچسب «گلف» را قرار داده باشید، می‌توانید بدون آنکه به لیست مشتری‌ها سرک بکشید و ویژگی‌هایشان را تک‌تک بررسی کنید، بلیت‌ها را برایشان ارسال کنید. خلاصه بگوییم، برچسب‌گذاری به تیم بازاریابی کمک می‌کند تا نوع خاصی از اطلاعات را در کمترین زمان فراخوانی کنند.

  1. افزونه‌ی شبکه‌های اجتماعی

تقریباً تمامی مشتری‌هایتان (و یا اکثرشان) باید در شبکه‌های اجتماعی فعال باشند. اگر از این شبکه‌های اجتماعی برای بازاریابی استفاده نکنید، یکی از بهترین و مهم‌ترین کانال‌های ارتباط با مخاطبان را نادیده گرفته‌اید. استفاده از شبکه‌های اجتماعی موفقیت بالایی را برای بازاریاب‌هایتان به دنبال خواهد داشت.

اما جابه‌جایی بین چند نرم‌افزار سخت است و معمولاً سبب حواس‌پرتی می‌شود. و به طور میانگین حدود 30 دقیقه طول می‌کشد تا بتوانید دوباره حواستان را جمع کنید. اگر ابزارهای مرتبط با شبکه‌های اجتماعی را با CRM تلفیق کنید، سیستم یکپارچه‌ای را برای دپارتمان بازاریابی ایجاد کرده‌اید و راندمان آن‌ها را بالاتر برده‌اید. به همین دلیل است که باید به دنبال همگام‌سازی نرم‌افزار CRM با شبکه‌های اجتماعی باشید.


CRM در بازاریابی

ابزارهای معرفی‌شده تنها گزینه‌های موجود برای تیم بازاریابی نیستند و هرروزه ابزارهای بیشتری به این سیستم‌ها اضافه می‌شود. همان‌طور که گفتیم این پنج ابزار، اساسی‌ترین گزینه‌های موجود برای گسترش CRM هستند و رضایت تیم بازاریابی را به دنبال خواهند داشت.